Po završetku navedenih aktivnosti i puštanja e-usluge u produkcijski rad, proces upravljanja e-uslugom prelazi u fazu održavanja i unaprjeđenja.

 

Slika
Faza održavanja i unaprijeđenja

 

Cilj ove faze je osigurati:

  • Kontinuirani nadzor nad uspješnosti e-usluge (vrijeme izvršenja, broj uspješno izvršenih postupaka, pouzdanost IT sustava…);
  • Pružati podršku korisnicima;
  • Pratiti zadovoljstvo i mišljenje korisnika;
  • Unaprjeđivati e-uslugu prema potrebama korisnika;
  • Održavati e-uslugu prema zakonodavnim odredbama.

Svrha ove faze je sustavno i kontinuirano podizati razinu kvalitete e-usluge i posljedično poboljšavati zadovoljstvo krajnjih korisnika, svih skupina krajnjih korisnika. Pokretač ove faze je puštanje e-usluge u produkcijski rad. 

Održavanje i unaprjeđenje e-usluge sastoji se od sljedećih aktivnosti:

  • Definirati procese, uloge i odgovornosti u aktivnostima održavanja, podrške i upravljanja promjenama Kako bi se osiguralo kontinuirano održavanje i unaprjeđenje potrebno je netom prije, ili najkasnije s puštanjem u produkcijski rad, definirati tim nositelja e-usluge za održavanje IT sustava, podršku u radu i upravljanje promjenama. Potrebno je definirati članove, uloge i odgovornosti te procese održavanja, podrške i upravljanja promjenama. Tim za upravljanje promjenama je glavni odgovoran za predlaganje unaprjeđenja e-usluge i praćenje zakonodavnog okvira, koji definira okvir pružanja e-usluge i obavezne izmjene e-usluge.
  • Pružati podršku u izvršavanju e-usluge – po puštanju e-usluge u produkcijski rad provode se aktivnosti održavanja i podrške korisnicima prema definiranom planu, ulogama i odgovornostima. Korisnička podrška uključuje minimalno podršku putem kontakt telefona, elektroničke pošte, intuitivnih korisničkih uputa koje su lako dostupne te često postavljanih pitanja. Sve navedeno dostupno je na svakoj stranici odnosno zaslonu e-usluge kao i mogućnost davanja povratnih mišljenja i podnošenja upita od strane korisnika.
  • Pratiti uspješnost e-usluge – Svaka e-usluga treba imati implementiran alat za prikupljanje i obradu statističkih podataka, koji će u sklopu uspostave jedinstvenog digitalnog pristupnika razviti Europska komisija i bit će na raspolaganju svim državama članicama i njihovim tijelima (detaljnije opisano u nastavku). Mjesečno se prati broj korisnika e-usluge, trajanje procesa pružanja e-usluge po korisniku – iteraciji te se na polugodišnjoj razini podnosi izvještaj o uspješnosti.
  • Pratiti zadovoljstvo korisnika – Svaka e-usluga treba imati implementiran alat za pružanje povratnog mišljenja, koji će u sklopu uspostave jedinstvenog digitalnog pristupnika za potrebe prekogranične suradnje biti na raspolaganju svim državama članicama i njihovim tijelima. Mjesečno se prati broj korisnika e-usluge, trajanje procesa pružanja e-usluge po korisniku - iteraciji te se na polugodišnjoj razini podnosi izvještaj o uspješnosti.
  • Nominirati i provoditi unaprjeđenja/promjene e-usluge – U slučaju manje promjene ista se provodi kao aktivnost – definiranja potrebnog unaprjeđenja, razvoj unaprjeđenja, testiranje unaprjeđenja i ažuriranje korisničkih uputa te puštanje unaprjeđene e-usluge u produkcijski rad. U slučaju veće i značajnije promjene na postojećoj e-Usluzi u smanjenom opsegu provode se prethodno opisane aktivnosti faza inicijacije, analize i dizajna te razvoja i implementacije. 

Kvaliteta e-usluge

Mehanizam povratnih informacija korisnika treba bi biti integriran u e-uslugu na način koji korisnicima olakšava pružanje povratnih informacija ako su npr. u potpunosti popunili i predali obrazac za prijavu ili ako su odustali od podnošenja prijave/zahtjeva prije nego što su je poslali.

Mogućnost za davanje povratnih informacija može biti dostupan:

  1. U potvrdi primitka koja se korisnicima šalje odmah nakon podnošenja prijave/zahtjeva;
  2. Unutar samog obrasca prije nego što ga korisnik preda;
  3. Kao skočni prozor nakon što korisnik preda obrazac; ili
  4. Kao dio informacija o postupku.

 Sljedeće pitanje trebalo bi biti dostupno svim korisnicima:

  • Koliko je lako bilo dovršiti ovaj postupak/e-uslugu? (ocjena zvjezdica od 1 do 5) - obavezno polje
  • Pomozite nam da poboljšamo (tekstni okvir) - izborno polje

Korisnika treba upozoriti da ne predaje osobne podatke 

Informacije dostupne o e-Usluzi

Sljedeće pitanje trebalo bi biti dostupno svim korisnicima informacija na mrežnoj stranici na kojoj se objašnjava e-usluga i/ili su dostupne korisničke upute:

  • Pronašli ste ono što ste tražili? („Radio tipka“: DA / NE / Djelomično) - obavezno polje
  • Ocijenite ovu stranicu (broj zvjezdica: od 1 do 5) - obavezno polje
  • Pomozite nam da se poboljšamo (tekstni okvir) - izborno polje

Korisnik će biti upozoren da ne dostavlja osobne podatke.

Prikupljene povratne informacije korisnika treba koristiti prvenstveno nositelj e-usluge kao nadležno tijelo, za poboljšanje e-usluge koju pruža i osigurati da je ona u skladu sa zahtjevima Standarda. 

Tijelo nadležno za osiguranje usklađenosti e-usluga sa Standardom vrši nadzor i kontrolu procesa upravljanja e-uslugom, kao i samom e-uslugom. U ovoj fazi provode se sljedeće aktivnosti: 

  • Kontrola uspješnosti e-usluge;
  • Kontrola zadovoljstva korisnika e-usluge.

Tijelo kontinuirano prati uspješnost i zadovoljstvo korisnika te u slučaju loše uspješnosti i negativnog zadovoljstva korisnika definira korektivne radnje – unaprjeđenja e-usluge, za nositelja e-usluge. 

ARTEFAKTI (DOKUMENTACIJA I PROCEDURE)

Dva ključna artefakta kreirana tijekom ove faze su izvještaj o uspješnosti e-usluge i izvještaj o zadovoljstvu korisnika.

  1. Izvještaj o uspješnosti e-usluge

Izvještaj o uspješnosti e-usluge treba sadržavati ključne pokazatelje uspješnosti koji su definirani u konceptu e-usluge, ostvarene vrijednosti i statističke podatke o korištenju e-usluge:

  • Statistike vezane uz e-usluge:
    • Broj korisnika koji su se za potrebe korištena e-usluge autentificirali;
    • Struktura korisnika koji su se autentificirali (HR, EU…);
    • Vrsta uređaja koji se koristi prilikom korištenja e-usluge;
    • Broj korisnika koji su uspješno završili proces;
    • Vrijeme provedeno na stranici.
  • Statistike vezane uz informacije o e-uslugama:
    • S kojih mrežnih stranica korisnici dolaze na mrežne stranice e-usluge; 
    • Broj posjeta mrežnoj stranici e-usluge i broj jedinstvenih posjeta po mrežnoj stranici;
    • Struktura korisnika koji su se posjetili mrežnu stranicu e-usluge (HR, EU…);
    • Vrsta uređaja koji se koristi za posjet mrežnoj stranici e-usluge;
    • Vrijeme provedeno na stranici.
  1. Izvještaj o zadovoljstvu korisnika e-uslugom

Izvještaj o zadovoljstvu korisnika e-uslugom treba sadržavati sve prikupljene povratne informacije korisnika tijekom i nakon korištenja e-usluge. Prikupljena mišljenja i komentari korisnika trebaju biti strukturirana u dva segmenta prema gore definiranoj strukturi pitanja:

  • Kvaliteta e-usluge;
  • Informacije dostupne o e-Usluzi.