Europska unija u okviru Instrumenta za povezivanje Europe CEF gradi zajedničke gradivne blokove za razvoj interoperabilnih elektroničkih usluga.

Lista prihvaćenih gradivnih blokova objavljena je na adresi:

https://ec.europa.eu/cefdigital/wiki/display/CEFDIGITAL/CEF+Digital+Home

  1. Primjena CEF eDelivery gradivnog bloka

eDelivery (eDostava) je EU gradivni blok namijenjen sigurnoj razmjeni podataka, elektroničkih dokumenata i isprava.

Primjenom eDelivery gradivnog bloka, tijela javne vlasti (TJV) osiguravaju mogućnost prekogranične razmjene podataka, elektroničkih dokumenata i isprava između EU tijela javne vlasti (A2A), kao i s gospodarskim subjektima (A2B i B2A), a primjenom OKP-a i sa građanima (A2C i C2A)

  1. Primjena CEF eArchive gradivnog bloka

e-Arhiv je CEF gradivni blok zasnovan na rezultatima projekta Europsko arhiviranje zapisa i očuvanje znanja - European Archival Records and Knowledge Preservation (E-ARK).

e-Arhiv nudi kratkoročne, srednjoročne i dugoročne koristi:

  • Olakšavanje razmjene podataka vlasnicima podataka unutar organizacije i s pojedincima;
  • Bolje tržišne prilike i povećanje kompetitivnosti IT rješenja;
  • Povećanje dostupnosti prekograničnih rješenja za arhiviranje na jedinstvenom tržištu;
  • Povećanje transparentnosti kao rezultat šire primjene elektroničkog arhiviranja;
  • Kreiranje novih inovativnih servisa;
  • Povećanje dugoročnog čuvanja arhivske građe.
  1. Primjena tehnologije lanaca blokova

Najbolje prakse europskih država se za ovu namjenu sve više oslanjaju na skup tehnologija koje se zajednički uobičajeno nazivaju lanci blokova, iako se radi o skupu međusobno povezanih tehnologija (sami lanci blokova, tehnologija distribuirane glavne knjige - DLT, pametni ugovori). Cjelokupni proces mora funkcionirati bez središnjeg autoriteta te stoga mora biti baziran na unaprijed definiranim mehanizmima povjerenja među članovima distribuirane okoline. Distribuiranu okolinu mogu činiti unaprijed definirani članovi iz javnog sektora uz mogućnost proširenja prema trećim zainteresiranim stranama uključivo lokalnu samoupravu, akademski sektor, nevladine organizacije i javnost u cjelini. 

Poslovni događaji kao i završna verzija izlaznih akata moraju se kronološki obrađivati i pohranjivati unutar distribuirane okoline na način da je omogućeno dokazivanje podrijetla, nepromjenjivosti i integriteta sadržaja i svih pripadajućih metapodataka konkretnog poslovnog događaja. Pohrana podataka na distribuiranoj okolini obavlja se na siguran način koristeći odgovarajuće algoritme enkripcije podataka. Podrijetlo, nepromjenjivost i integritet poslovnog događaja mora biti moguće provjeriti u bilo kojem trenutku uspoređujući kriptiranu verziju određenog zapisa sa zapisom pohranjenim u distribuiranoj okolini.

Na primjeru Estonije koja je najdalje otišla s ovom tehnologijom i primjenjuje je u apsolutno svim segmentima javnih isprava - važno je ne samo očuvati vjerodostojnost od pojedinačnog zlonamjernog korisnika koji bi želio krivotvoriti „istinu“ radi ostvarivanja nekog osobnog probitka ili prikrivanja nepravilnosti - već je još važnija zaštita od organiziranih napada neprijateljski raspoloženih grupa (tzv. hakera) ili država koje bi mogle (a i imaju resursa) iskoristiti računalne napade za mijenjanje istinitosti ili podmetanje lažnih informacija.

Pri tome je upotrebu ove tehnologije prepoznala i Europska komisija, koja je najavila da će lanci blokova u skoro vrijeme postati službeni EU CEF DSI gradivni blok. 

Hrvatska je odlukom Vlade RH od 10.10.2019. također pristupila u Europsko partnerstvo za tehnologiju lanca blokova.

  1. Primjena alata za prikupljanje mišljenja korisnika

U sklopu provedbe aktivnosti Uredbe o uspostavi jedinstvenog digitalnog pristupnika Europska komisija će razviti alat za slanje povratnih informacija koji je prilagođen korisnicima, a pruža mogućnost ostavljanja anonimnih komentara odmah nakon korištenja informacija o uslugama i samih e-usluga. Prikupljanjem povratnih informacija i statističkih podataka cilj je ukloniti eventualne probleme te poboljšati funkcionalnosti. Navedeni alat nositelj e-usluge treba implementirati na svakoj stranici odnosno zaslonu e-usluge, kako bi u svakom trenutku korisnik mogao dati mišljenje/preporuku ili istaknuti problem u korištenju e-usluge.