Gradivni blokovi, odnosno zajedničke komponente, zajedničke su generičke komponente koje pružaju određene usluge koje su sastavni dio mnogih e-usluga (npr. autentifikacija, plaćanje, korisnički pretinac, ovlaštenje…) i stoga su razvijene na nacionalnoj razini za cijeli sustav e-usluga u RH. Kao takve ih je potrebno ugrađivati u složene i cjelokupne („od početka do kraja“) usluge i ne razvijati ponovno funkcionalnosti i slična rješenja za vlastite potrebe.

Kako postati e-Građanin?

  1. E-Građani: Sve na jednom mjestu

Portal e-Građani razvijamo na način da sustav obuhvaća sve informacije i e-usluge koje tijela državne uprave pružaju građanima i poslovnim subjektima. . Cilj je strukturirati informativni sadržaj, uskladiti ga te direktno povezati s e-uslugama iz područja na koje se informacije odnose. Ključna okosnica sustava e-Građani je da korisniku pruži dojam jedinstvenog okvira koji obuhvaća sve raspoložive informacije i e-usluge na jednom mjestu. 

  1. NIAS

NIAS je sustav koji predstavlja središnje mjesto identifikacije i autentifikacije korisnika prilikom prijave na e-uslugu. Temeljna mu je funkcija sigurno i pouzdano pružanje usluge elektroničke identifikacije i autentifikacije korištenjem vjerodajnice. Vjerodajnica je sredstvo kojim korisnik, u digitalnom svijetu, dokazuje svoj elektronički identitet. Primjeri vjerodajnica su e-OI, token internet bankarstva, m-Token, e-Pass itd.

Vjerodajnice i usluge podijeljene su u tri sigurnosne razine: visoku, značajnu i nisku. Svaki pružatelj usluga definira najnižu razinu sigurnosti potrebnu za pristup i korištenje e-usluge. Razina sigurnosti usluge direktno utječe na odabir vjerodajnice kojom se korisnik identificira/autentificira na portalu e-Građani. 

Važno je napomenuti da je uspostavljen i princip jedinstvene prijave na e-uslugu tzv. „single sign-on“ i jedinstvene odjave tzv. „single sign-out“. Princip „single sign-on“ funkcionira samo za istu i nižu razinu sigurnosti vjerodajnica. Odnosno, ako se korisnik prijavljuje s nižom razinom vjerodajnice tada može koristiti samo usluge koje su definirane za nižu razinu sigurnosti. No ako se korisnik prijavi s vjerodajnicom visoke razine (npr. osobna iskaznica e-OI), tada može pristupiti e-uslugama visoke, značajne i niže razine sigurnosti.

  1. Moj profil

NIAS korisniku omogućava personalizaciju svojeg korisničkog računa u NIAS-u kroz e-uslugu Moj profil. Nakon prijavljivanja na portal e-Građani, korisniku se automatski dodjeljuje Moj Profil što korisnik vidi putem simbola na navigacijskoj traci. Klikom na simbol otvara se Moj Profil u kojem se nalaze bitne funkcionalnosti poput automatskih dozvola, povijesti korištenja, korištenih vjerodajnica, često korištenih prečica i drugih postavki vezanih uz korištenje portala e-Građani.

  1. Navigacijska traka

Navigacijska traka je komponenta koja predstavlja zajednički dio korisničkog sučelja portala eGrađani. Navigacijsku traku potrebno je implementirati na strani svake e-usluge kao dio jedinstvenog sučelja. 

Korisnik, ovisno o vrsti e-usluge, istu može koristiti:

  • - u svoje ime kao fizička osoba 
  • - u ime druge fizičke osobe temeljem prethodno dobivene punomoći (buduće stanje) 
  • - u ime svoje maloljetne djece (Roditelj/skrbnik – dijete) 
  • - u ime poslovnog subjekta u kojem je Korisnik osoba ovlaštena za zastupanje 
  • - u ime poslovnog subjekta temeljem prethodno dobivene punomoći od osobe ovlaštene za zastupanje poslovnog subjekta

Izgled i funkcionalnosti korisničkog sučelja navigacijske trake su predefinirani kako bi se osigurao jedinstven izgled na svim e-uslugama na portalu e-Građani. Unutar navigacijske trake nalaze se: · Pretraživač e-usluga · Prijava · Prikaz korisničkih podataka nakon prijave · Lista subjekata u čije ime korisnik može djelovati (modalni prozor) · Promjena djelovanja · Prikaz broj poruka u korisničkom pretincu (nakon prijave) · Prilagodba pristupačnosti (promjena kontrasta, promjena fonta i promjena veličine slova) · Odjava

  1. Korisnički pretinac

Korisnički pretinac je jedan je od temeljnih zajedničkih elemenata portala e-Građani. Osnovna funkcija korisničkog pretinca je zaprimanje poruka i dokumenata poslanih od strane institucija – tijela javne uprave. 

Sustav za zaprimanje poruka ima funkciju formalne i sigurnosne kontrole poruka zaprimljenih od pružatelja usluga te prosljeđivanje poruka u korisnički pretinac (KP). Pružatelj usluge koji želi poslati poruku u korisnički pretinac, prije početka slanja poruka, mora zatražiti registraciju u sustav za zaprimanje poruka kao i registraciju u korisnički pretinac.

Pružatelj usluga iz svojih poslovnih procesa kreira poruku koju želi poslati u korisnički pretinac. Pritom institucija kreira poruku prema dogovorenoj shemi koju propisuje Sustav za zaprimanje poruka.

Institucija koja želi slati poruke u KP, prije početka slanja mora biti registrirana u Registru institucija, e-usluga i e-Poruka. Registracija e-Poruke obavlja se zajedno s registracijom institucije. Za registraciju i slanje e-Poruke potrebno je pribaviti poslužiteljske certifikate za testnu i produkcijsku okolinu. Nakon verifikacije i odobrenja institucija će dobiti sve potrebne tehničke podatke za izradu klijentske aplikacije za korištenje mrežnih usluga.

  1. e-Pristojbe

Sustav e-Pristojbe (SeP) je sustav koji pristojbenim obveznicima omogućuje elektroničko plaćanje pristojbi i naknada u javnopravnim tijelima te putem interneta. SeP omogućuje prihvat zahtjeva za naplatom usluge od strane vanjskog e-Servisa, obradu zahtjeva i kreiranje platnih naloga te prosljeđivanje naloga na kanale platnog prometa. 

Nalog se može platiti na više načina: integrirano s SeP-om putem IPG-a ili putem vanjskih sustava ispisom HUB3 obrasca, opcijom "slikaj i plati" ili pomoću internet bankarstva. 

Grupe podataka koje se obrađuju su: 

  • Podaci o pristojbenom obvezniku;
  • Podaci o pružatelju usluge; 
  • Podaci o usluzi. 

Svaki e-servis koji želi koristiti SeP mora pravovremeno prema propisanom predlošku Središnjem državnom uredu za razvoj digitalnog društva dostaviti usluge koje planira nuditi na plaćanje pristojbenim obveznicima te šifrarnike uskladiti sa šifrarnicima sustava e-Pristojbe.

  1. E-Ovlaštenja

Sustav e-Ovlaštenja je tehničko-tehnološko rješenje koje omogućava upravljanje autorizacijskim podacima, odnosno dohvatom podataka o zakonskim zastupnicima poslovnih subjekata, dohvatom podataka o malodobnoj djeci autentificiranog roditelja/skrbnika (zaseban modul sustava e-Zastupanja) te omogućuje generiranje i upravljanje dokumentima kojima se omogućuje prenošenja prava zastupanja za pristup poslovnim e-uslugama od strane zakonskih zastupnika i drugih opunomoćenika poslovnih subjekata (zaseban modul sustava e-Punomoć).

Sustav e-Ovlaštenja sastoji se od Aplikacije e-Ovlaštenja, Autorizacijskog web servisa e-Ovlaštenja i od podataka koji su za potrebe rada sustava evidentirani u samom sustavu. 

Temeljna uloga Autorizacijskog web servisa e-Ovlaštenja je da na osnovi autentificiranih atributa (npr. jedinstveni identifikator Korisnika/poslovnog subjekta) dostavlja Navigacijskoj traci i posredno Pružatelju e-usluga, skup poslovnih subjekata, a za koje autentificirani Korisnik ima ovlaštenje da u njihovo ime pristupa i koristi e-uslugu dostupnu unutar sustava e-Građani.

Osnovni koncept e-Ovlaštenja je:

  • Stvaranje baze podataka o ovlaštenim osobama koje se nisu pronašle u evidencijama Pružatelja atributa temeljem vjerodostojne dokumentacije i baze podataka o e-Punomoćima o pravima pristupa na e-usluge integrirane unutar podsustava e-ovlaštenja; 
  • Dostava podataka Navigacijskoj traci – lista poslovnih subjekata u čije ime Korisnik može djelovati te lista djece (iz modula e-Zastupanja i e-Punomoći); 
  • Dostava podataka Pružatelju usluge – dodatni autorizacijski podaci za odabrani poslovni subjekt u čije ime Korisnik želi djelovati (iz e-Zastupanja i/ili e-Punomoći ovisno o traženom prilikom integracije e-usluge).
  1. e/m-Potpis i vremenski žig

Ovaj gradivni blok uspostavit će se kao zajednički dijeljeni servis javne uprave, koji će omogućiti krajnjim korisnicima potpisivanje i pečatiranje dokumenata, odnosno provjeru valjanosti elektroničkih potpisa i pečata.

Cilj je da ovaj gradivni blok bude razvijen na način koji će omogućiti jednostavno korištenje od strane drugih elektroničkih usluga, koja tijela javne vlasti pružaju svojim korisnicima te će takve e-usluge biti nadograđene modulom za e-potpisivanje, odnosno e-pečatiranje.

Korisnici javnih usluga dijele se na građane i na poslovne subjekte. Oni svoju interakciju s pružateljima javnih usluga u pravilu započinju podneskom. Ova komponenta omogućit će da tijela ne trebaju samostalno razvijati potpisni modul, već ga samo uključuju u trenutku kada u poslovnom procesu koji rješavaju imaju potrebu da korisnik e-usluge elektronički potpiše neki dokument. Pomoću komponenti za potpisivanje, građani će na podnesak staviti svoj elektronički potpis, dok će poslovni subjekti uz elektronički potpis odgovorne osobe na njega stavljati i elektronički pečat pravne osobe, koristeći komponentu za pečatiranje, kada je to izričito propisano pozitivnim propisima Republike Hrvatske. 

Bit će moguće i korištenje odnosno potpisivanje i pečatiranje dokumenata na mobilnim platformama (pametnim telefonima i/ili tabletima). Kvalificirani digitalni certifikati za elektroničko i mobilno potpisivanje i pečatiranje na odgovarajućim QSCD sredstvima izdani od nekog drugog pružatelja usluga povjerenja sukladno eIDAS uredbi, moći će se koristiti.

  1. Portal otvorenih podataka dana.gov.hr

Portal otvorenih podataka Republike Hrvatske predstavlja podatkovni čvor koji služi za prikupljanje, kategorizaciju i distribuciju otvorenih podataka javnog sektora. Otvoreni podaci su podaci koje stvaraju tijela javne vlasti, a čijom se uporabom u komercijalne i/ili nekomercijalne svrhe može stvoriti dodana vrijednost ili ekonomska korist.

Primjeri skupova otvorenih podataka su:

  • geoprostorni podaci,
  • prometni podaci,
  • meteorološki podaci,
  • podaci iz područja okoliša i tako dalje.

Otvoreni podaci u pravilu ne sadrže osobne podatke, ili drugim riječima, ukoliko su podaci zaštićeni Zakonom o zaštiti osobnih podataka, iste se ne smatra otvorenim podacima jer njihova objava nije dozvoljena.

Da bi se podaci i informacije smatrali otvorenima, trebali bi biti objavljeni u obliku koji je računalno čitljiv i otvoren. Pod tim podrazumijevamo da ga stroj, odnosno računalo može samostalno pročitati i interpretirati neovisno o korištenoj platformi.

Portal predstavlja svojevrsni katalog metapodataka (podataka koji pobliže opisuju skupove podataka) te pomoću njega korisnici putem pretrage lakše trebaju doći do željenog javnog podatka, odnosno informacije. 

Cilj je poboljšati širenje javnih i otvorenih podataka putem jedinstvenog i centralnog mjesta te omogućiti izradu inovativnih nekomercijalnih i komercijalnih aplikacija koji bi te podatke koristile.