Ključni principi dizajniranja
Dizajniranje korisnog i ugodnog mobilnog iskustva više je od dobre estetike. Da bi se ostvarile pozitivne reakcije korisnika, ključno je zadovoljiti osnovna načela iskoristivosti dizajna sučelja:
- Intuitivnost: Koliko lagano korisnici koji prvi put koriste aplikaciju izvršavaju osnovne zadatke unutar aplikacije;
- Učinkovitost: Koliko brzo korisnici izvršavaju osnovne zadatke nakon što se upoznaju s dizajnom korisničkog sučelja;
- Zapamćenost: Sposobnost korisnika da se prisjete kako koristiti sustav;
- Pogreške: količina i težina pogrešaka koje korisnici čine i koliko ih lako mogu ispraviti;
- Zadovoljstvo: Koliko je ugodno bilo iskustvo korištenja aplikacije.
Kako bi se osiguralo zadovoljenje osnovnih načela dizajna u nastavku su definirani principi dizajna korisničkih sučelja (UI design), koji su ključni za stvaranje izvrsnog korisničkog iskustva na mobilnim uređajima.
Određivanje prioriteta sadržaja
Pojedina istraživanja su pokazala da ljudi sada uglavnom gube koncentraciju nakon 8 sekundi korištenja digitalnog proizvoda. Zbog toga je izuzetno važno privući pozornost korisnika u prvih nekoliko sekundi interakcije s aplikacijom. Prilikom dizajniranja mobilne aplikacije, elemente sučelja potrebno je svesti na minimum. Jednostavni i intuitivni dizajni su ono što korisnika održava angažiranim u korištenju mobilne aplikacije. Potrebno je prikazati samo bitan sadržaj i funkcionalnosti koje su potrebni korisniku. Svaki dodatni element na ograničenom, dostupnom prostoru malog zaslona može prouzročiti nepotreban kognitivni napor korisniku mobilne aplikacije stoga sekundarni sadržaj treba biti dostupan putem izbornika. Popisi izbornika, bilo kratki ili dugi, trebaju imati postupno otkrivanje i jednostavnu terminologiju kako ne bi zbunili korisnike.
Dizajnirati intuitivnu navigaciju
Intuitivnost dizajna mobilne aplikacije je ključ za njegov uspjeh. Korisnici se trebaju moći intuitivno kretati mobilnom aplikacijom i biti u mogućnosti dovršiti sve primarne zadatke bez potrebe za bilo kakvim objašnjenjima.
Korisnički putovi trebaju biti dovoljno logični da se zadatak lako izvršava u okviru jedne aplikacije. Stoga potrebno je omogućiti korisnicima nesmetan prolaz kroz aplikaciju bez mogućnosti prebacivanja između stranica i aplikacija, kako bi ostvarili svoj cilj.
Kada se kreće kroz aplikaciju, korisnik uvijek treba znati gdje se nalazi, ne pitajući se kako je stigao tamo ili što dalje treba učiniti.
Veličine cilja na dodirnom zaslona
Ljudi komuniciraju s dodirnim zaslonima koristeći prste. Važno je napraviti elemente sučelja dovoljno velikima da uhvate radnje koje korisnici žele napraviti s aplikacijom.
Palčevi se koriste češće nego bilo koji drugi prst dok se koristi pametni telefon. Pokazalo se da male dodirne mete mogu biti frustrirajuće jer zahtijevaju veću preciznost te takve su akcije sklone su pogreškama. Posljedično, i same mobilne platforme sugeriraju minimalne veličine cilja. Preporučena ciljna veličina za elemente na dodirnom zaslonu je 7-10 mm. Nadalje, nije važna samo veličina cilja, već je važan i razmak između ciljeva. Ako su to akcijski gumbi koji su preblizu jedan drugome, postoji rizik da korisnik poduzme neželjene radnje koje će dovesti do frustracije ili pogreške. Posebno je važno razmaknuti proturječne gumbe za radnju, poput gumba za spremanje i brisanje, kako bi se izbjegle pogreške.
No, čak i kad su ciljna veličina i razmak pravilno prilagođeni moguće su pogreške. Zbog toga je nužno uključivanje gumba za poništavanje (undo) u dizajn. Navedeno će olakšati korisnicima u slučaju kada naprave pogrešku.Pružanje kontrola korisniku
Jasno je i dokazano u raznim psihološkim istraživanjima da ljudi vole osjećaj kontrole nad svojim akcijama i odlukama. Korisnicima je potrebno omogućiti donošenje odluka o prilagodbi svojih puteva/tokova kroz mobilnu aplikaciju ili im dati mogućnost dodatne personalizacije. Promjena postavki, upravljanje obavijestima i otkazivanje radnji, pruža korisniku osjećaj kontrole nad mobilnom aplikacijom. Poželjno je da aplikacije mogu predlagati i radnje ili pružati upozorenja, ali one ne bi trebale biti one koje donose odluke.
Čitljiv tekstualni sadržaj
Ključ mobilne tipografije je čitljivost. Ukoliko korisnici ne mogu pročitati sadržaj unutar mobilne aplikacije, ne postoji smisao nuđenja sadržaja. Komuniciranje dizajna u jasnom i jednostavnom rasporedu (layoutu) prenosi željenu poruku koja ne iziskuje kognitivni napor korisnika. Strategija za optimalnu mobilnu tipografiju ravnoteža je između čitljivosti i očuvanja prostora.
Općenito, sve manje od 16 px (ili 11 točaka) postaje izazovno za čitanje za bilo koji zaslon. sadržaj treba prilagoditi manjim zaslonima uz zadržavanje svih potrebnih informacija. Prenatrpanost malog prostora s previše sadržaja otežava i opterećuje korisnikov proces čitanja. Dobro je pravilo koristiti 30-40 znakova u retku za mobitel.
Razmak i raspored također su važni za poboljšanje čitljivosti. Dodavanje razmaka između teksta pomaže korisniku u čitanju i stvara osjećaj da nema toliko informacija koje su potrebne za razumijevanje.
Elemente sučelja učiniti jasno vidljivima
Ljudi koriste svoje mobilne uređaje svugdje u mnogim situacijama. U zatvorenom, na otvorenom, u avionima, vlakovima, autobusima, automobilima itd. Važno je osigurati dovoljan kontrast između sadržaja i pozadine, prilikom dizajna aplikacije kako bi aplikacija bila čitljiva u bilo kojem okruženju, čak i u vanjskim uvjetima na jakoj sunčevoj svjetlosti. WC3-ove smjernice za pristup web sadržaju definiraju preporuke za omjer kontrasta za slike i tekst. No ipak najvažniji dio pri odabiru teksta i pozadine je testiranje s korisnicima.
Mobilni operativni sustav (iOS, Android, Huawei) omogućuju korisnicima dvije mogućnosti prikaza korisničkog sučelja: svijetli (light) i tamni (dark) način rada. Da bi se omogućio tamni način prikaza korisničkog sučelja potrebno je odmah u fazi dizajna predvidjeti i izraditi izgled takvog korisničkog sučelja.
Kontrole položaja ruke
Pri postavljanju kontrola u dizajnu mobilnih aplikacija treba imati na umu položaje ruku. Prema provedenim istraživanjima27 o tome kako ljudi drže mobitele i komuniciraju s njima identificirali su da se 49% ljudi oslanja na jedan palac, stoga ovu činjenicu treba uzeti u obzir prilikom dizajniranja zbog prilagođavanja zone dosega palca.
Uobičajene značajke treba smjestiti u lako dostupna područja, dok akcije poput gumba za brisanje treba smjestiti u područja do kojih je teže doći kako bi se izbjegle pogreške. Isporuka dobrog mobilnog korisničkog iskustva temeljenog na dobrim praksama uzima u obzir sve različite vrste korisnika. Stoga je vrlo bitno prilikom dizajna uzeti u obzir dešnjake i ljevake.
Minimiziranje unosa podataka
Tipkanje na malim uređajima može biti izuzetno teško i nažalost za to ne postoji izravno i najbolje rješenje. Ali ono što je moguće učiniti jest zaobići problem smanjivanjem potrebe za unosom velikog broja podataka u mobilnu aplikaciju.
Korisnicima je potrebno pomoći skraćivanjem obrazaca odnosno smanjenjem količine polja za popunjavanje, uklanjanjem nepotrebnih polja i upotrebom opcija poput pamćenja unesenog sadržaja. Gdje god je moguće korisnike treba osloboditi prekomjernog tipkanja poput pružanjem automatskog dovršavanja teksta, uključivanjem nedavne povijesti pretraživanja ili otkrivanja lokacije, kako bi se smanjili zahtjevi za unosom podataka i ubrzali korisnički putevi kroz aplikaciju.
Potrebno je prikazati varijacije tipkovnice ovisno o potrebnim podacima, na primjer za telefonske brojeve osigurati numeričku tipkovnicu za brži unos, učiniti nazive polja uvijek vidljivim i koristiti nativne elemente operativnog sustava za unosna polja kod izrade obrasca.
Stvaranje besprijekornog korisničkog iskustva
Krajnji cilj je stvoriti besprijekorno iskustvo koje je konzistentno na svim uređajima (mobilni uređaji na iOSu, Androidu ili HarmonyOS, tableti ili pametni satovi). Besprijekorna iskustva su nevidljiva. Korisnik ih ne vidi a njegov tok kroz aplikaciju je prirodan proces. Funkcionalni, fleksibilni i prilagodljivi dizajn za mobilne uređaje je ono što korisnici danas očekuju.
Konzistentnost izgleda korisničkog sučelja na različitim platformama (iOS, Android, HarmonyOS) važan je faktor kod pozicioniranja mobilne aplikacije na tržištu. Danas korisnici često mijenjaju mobilne uređaje i u skladu s tim povezana je češća promjena operativnog sustava kod samog korisnika. Ukoliko je korisnik naučio koristiti mobilnu aplikaciju na Androidu, potrebno mu je pružiti slično, ako ne i isto, iskustvo korištenja i na iOS sustavu i HarmonyOS.
Testiranje dizajna
Potrebno je testirati različite značajke, izglede i varijacije dizajna na stvarnim budućim korisnicima da bi vidjeli što najbolje funkcionira. Svakim krugom testiranja identificiraju se novi načini za poboljšanje dizajna u skladu s potrebama korisnika.